Driv-Krafta 4/2007 har kommet

Postet av Driv Idrettslag den 26. Des 2007

Her kan du blant annet lese om følgende saker:

Masse stoff fra Håndballgruppa og stort intervju med Glenn Paulsberg.

Skigruppa er godt gang med å forberedelsene til årets skisesong.

Oppsummering av fotballsesongen 2007.

Hvor ble det av Magnus brevig?

Og mye mer.....



Kjøp nå!

Postet av Driv Idrettslag den 7. Des 2007

Driv har nå inngått avtale med Ullmax i Askim. De selger superundertøy, sokker etc. Vi får 30 % av salget, noe som kan gi oss gode inntekter dersom medlemmene benytter seg av tilbudet. Nå er det tid for å handle for trøyer og longs for ikke å fryse i vinter. Flotte gaveideer.  God kvalitet, det kan flere medlemmer skrive under på. På høyre side finner du linker til Ullmax – gå inn og ta en titt, da vel!


Det startet under faner og flagg

Postet av Driv Idrettslag den 19. Nov 2007

En helt ny verden åpnet seg for Enebakk-ungdommen da Driv ble stiftet en sur vårkveld i 1937. Her er historien om hva som skjedde i de dager for 70 år siden.

Om etter middagen lørdag 10. april 1937 fikk mor Minda Buer beskjed om å smøre ekstra mange brødblingser og sette på storkjelen. Det ville komme mange kaffetørste med ungdommelig appetitt til Wang i kveld – flere enn vanlig. Eldstesønnen Einar hadde invitert åtte, ni kamerater for å stifte idrettslag. Det avgjørende «kicket» fikk han søndagen før, da ha han arrangerte skirenn på jordet oppunder Sulerud-låven.

Alle kom, de hadde nemlig syslet og lekt med tanken om et idrettslag lenge, Myrer-brødrene Ivar og Sverre, Nils Wiik og søstra Karen, Ernst Nøid på Haslerud, Bjarne Sulerud, Reidar Emilsen og Kjensli-gutta Erling og Torleif. For ikke å snakke om Buer-gutta Einar, Henry, Birger, Rolf, Knut og Asbjørn. Og spesielt Einar, som med sitt medfødte handicap ikke kunne være med når de andre unga og ungdommene rundt Bekkelaget og Haraldstadkroken, spilte fotball med gummiblære og snøring. De sparket mellom kurukene på gressletta langs riksveien ved oppkjøringen til Omberg. Eller når de løp om kapp så søla skvatt og feide av gårde så snøspruten sto på Sulerud-jordene. De hadde ofte langrenn der. Også helga før idrettslaget ble stiftet.

Einar Buer var Drivkraften med stor D. I sine yngre dager forsøkte han seg som bokser. Med sin velbygde overkropp og snert i slaget, slo han godt ifra seg når Bekkelags-gutta kom sammen for å ta en fight i den hjemmelagde bokseringen som de hadde i det nedlagte snekkerverkstedet ved Bekkelaget. Om sommeren hendte det at de bokset utendørs. Det var jo ikke så nøye.

Einar var på mange måter eneren i Bekkelags-gjengen som ikke alltid hadde ord på seg for å være mors beste barn. I hvert fall ikke i det etablerte borgerskap – gjengen som stiftet Driv gikk gjerne under faner og blodrøde flagg, og kunne «Internationalen» på rams.

Like selvfølgelig som at Einar Buer ble valgt til lagets første formann, var det derfor at Driv sluttet seg til arbeiderbevegelsen og AIL (Arbeidernes Idrettsforbund). Det var to nasjonale idrettsforbund på den tiden, ett for arbeiderklassen og ett for borgerskapet (Idrettens Landsforbund). Driv var for øvrig sterkt imot og sto rakrygget på barrikadene da debatten raste om sammenslåing av de to forbundene til dagens Norges Idrettsforbund.

Men utpå kvelden denne sure aprilkvelden i 1937 ble AIL Driv stiftet. En ny verden åpnet seg for idrettsungdommen i denne delen av bygda. Nå kunne de høyrøstede enebakkingene holde på med sitt, der oppe i Kirkebygda. De hadde hatt idrettsforening (tilsluttet Idrettens Landsforbund) i 10 år allerede, og var ikke lite ovenpå. Borgerlige som de var og med regelmessige klubbmøter i presteboligen. Også de verdensvante skrytepavene på Tomter som møtes på stasjonen hver gang toget kom, skulle heretter få noe nytt å bryne seg på.

Det var tre etablerte idrettslag i Enebakk på den tiden Driv ble stiftet – Ytre Enebakk Ski-og Fotballklubb, IL Bjørn i Ekebergdalen og Enebakk IF.

Det kom flere forslag til navn den kvelden Driv ble stiftet. Speed, Finish og Hobby var blant forslagene. De måtte nemlig prøve å unngå Enebakk i navnet. Ikke fordi Enebakk var noe å skamme seg over, men som gode sosialister ble de oppfordret til å velge et frisk og moraliserende navn i tråd med arbeiderbevegelsens tanker og ideer. Det endte altså med Driv.

Einar Buer var som nevnt selvskreven leder fra første stund. I tillegg ble storebror Henry valgt til kasserer, mens Reidar Emilsen fikk oppgaven som sekretær. Ivar Myrer ble viseformann. Som styremedlemmer ble Harry Holmsen og Bjarne Sulerud valgt. Suplanter, eller varamedlemmer som det heter nå til dags, ble Nils Wiik og Arne Bratfoss. Erling Kjensli og Ernst Nøid på Haslerud, påtok seg å revidere regnskapsboken, som for øvrig Einar hadde kjøpt inn for egne penger.

Det var en ung gjeng som dro det hele i gang. Formannen var knapt 30 og nest eldst. De fleste var rundt 20. Styremedlem Harry Holsen var aller yngst, Harry var så vidt fylt 16.

I løpet av kvelden ble kontingenten fastsatt til 50 øre i året, pluss en månedskontingent på 50 øre for alle over 16 år og 15 øre måneden for dem under 16. Man kunne altså være medlem de månedene man ville, eller rettere sagt når man hadde råd til å avsette en 50-øring. Senere ble det også tatt hensyn til arbeidsledigheten. Folk uten arbeid slapp billigere enn dem som fikk lønningspose hver fredag. Treningsavgift var et ukjent begrep til langt opp i 70-årene.

Det ble fattet flere viktige beslutninger denne aprilkvelden. Blant annet at lagets farger skulle være rødt, hvitt og blått. Fotballdraktene skulle være blå bukse og hvit trøye med rødt navnemerke. Akkurat motsatt av draktene til «sosieteten» i Kirkebygda. Litt senere lagde Knut Sandaker klubbens karakteristiske emblem med rød stjerne øverst i høyre hjørne. Emblemet er nesten identisk med dagens emblem, bortsett fra at den røde stjernen ble fjernet tidlig på 90-tallet. Faktisk lenge etter at både Muren i Berlin hadde falt, og Sovjetunionens røde stjerne hadde dalt ned klokketårnet i Kreml. Noen mener at mye av identiteten til Driv ble borte med den røde stjernen på klubb-emblemet.

Drivs første formålsparagraf ga rom for både storbonde og griskokk. Da som nå, skulle Driv være et idrettslag for folk flest, fortrinnsvis et lag for bredden. Lagets første formålsparagraf levnet heller ikke noe tvil: «Lagets formål skal være å etablere idrettsgrener som medlemmene passer til og har interesse for».

Det aller første arrangementet var en basar på Folkets Hus. Basaren hadde tre premier og ga et svimlende stort overskudd, 237,75 kroner. Hovedpremien var en termos, de to trøstepremiene var en pakke sigaretter.

Det aller første offisielle idrettsarrangementet var et sykkelritt. Fra Bekkelaget til Nylende og tilbake. Bjarne Sulerud var best og gjorde unna turen på den humpete grusveien på 22 minutter. Det neste var svømming. Alle som ville kunne ta svømmeknappen i lagets regi. De svømte fra Bjerke-stranda (Bjerke Bruk) i nordenden av Mjær til Hamborgsaga, eller der vannskisenteret ligger i dag. Siden gikk det slag i slag, litt opp og ned, under og utenfor røde faner, til det Driv vi kjenner i dag.



Basketgruppa har startet webshop

Postet av Driv Idrettslag den 19. Nov 2007

I venstre meny ser du Gruppene - klikk deg frem til Baksetgruppa her. Kankje en julegaveide...



Klubben i ditt hjerte

Postet av Driv Idrettslag den 19. Nov 2007

Vi forsøkte så godt vi kunne ved å sende e-post og omtale ”Klubben i ditt hjerte” her på nettsidene til Driv, men det hjalp ikke. Dette hadde vært lettjente penger for oss som sliter økonomisk, men vi kom ikke blant de 100 mest populære klubbene. Det betyr at færre en 83 har stemt på Driv – og vi er et lag med over 1200 medlemmer!!! Vi får gjøre ett nytt forsøk neste gang – det gjelder å mobilisere.

Roterud IL vant «Klubben i mitt hjerte»

De har 450 medlemmer og fikk inn 150000 stemmer – snakk om å mobilisere. Det er bare å gratulere. Les mer på www.dagbladet.no

I vår klasse:

Fleridrettslag med flere enn 500 medlemmer

Lagene i denne klassen fikk totalt 35 363 stemmer.

HER ER DE 100 MEST POPULÆRE KLUBBENE:

plass

navn

stemmer

1.

Fram IF

3411

2.

Start, IK

2308

3.

BRODD IL

1608

4.

Bardu IL

1011

5.

Vålerengens IF

964

6.

Mjøndalen IF

612

7.

Vestnes Varfjell IL

439

8.

Sjetne IL

433

9.

Alta IF

383

10.

Hødd, IL

332

11.

Runar IL

312

12.

Holmlia Sportsklubb

281

13.

Skeid

276

14.

Fossum IF

266

15.

Øystese IL

259

16.

Godøy IL

253

17.

Konnerud IL

249

18.

Bærums Verk IF

246

19.

Træff SK

243

20.

Vaulen IL

227

21.

Utleira IL

222

22.

Ravn IL

217

23.

Skonseng UL

215

24.

Ullern IF

214

25.

Nærbø IL

211

26.

Larvik Turn & IF

200

27.

Frisk Asker, IF

197

28.

Kjelsås IL

196

29.

Nordstrand IF

190

30.

Brattvåg IL

184

31.

Moelven IL

180

32.

Langhus IL

177

33.

Kolbotn IL

172

34.

Bergsøy IL

170

ROS, IL

170

36.

Drøbak-Frogn IL

168

37.

Asker Skiklubb

165

38.

Byåsen IL

164

39.

Åndalsnes IF

158

Honningsvåg T& IF

158

41.

Bjørndal IF

151

42.

Innstrandens IL

150

43.

Korgen IL

148

44.

Strømmen IF

147

45.

Lier IL

146

46.

Sandar IL

144

47.

Os Turnforening

140

48.

Forus og Gausel IL

139

49.

Malvik IL

138

50.

Gneist, IL

136

51.

Gjelleråsen IF

135

52.

Fana IL

134

53.

Stag SK

127

54.

Valder IL

126

Solberg Sportsklubb

126

56.

Holmestrand IF

125

57.

Ranheim IL

124

58.

Bøler IF

123

59.

Surnadal IL

120

60.

Hakadal IL

118

61.

Røa IL

116

62.

Bossmo & Ytteren IL

114

Kolvereid IL

114

64.

Lyn, Ski og fotball klubben

113

65.

Høyang, IL

112

66.

Nymark IL

109

67.

Flint IL

108

68.

Hana IL

107

69.

Hareid IL

106

70.

Strindheim il

105

71.

Sørumsand IF

103

72.

Jølster IL

102

Kløfta IL

102

74.

Bossekop UL

101

Norborg IL

101

76.

Bjarg IL

99

77.

Oppegård IL

98

Herd Spkl

98

Øyer-Tretten IF

98

Korsvoll IL

98

Åga IL

98

82.

Biri IL

96

83.

Skåla IL

95

Romsås IL

95

Kattem IL

95

Glassverket IF

95

87.

Sandnessjøen IL

92

Freidig, SPK

92

89.

Kvam IL

91

90.

Jardar IL

89

91.

Rival, Spkl

88

92.

Grorud IL

87

Østsiden IL

87

94.

Austrått IL

86

Stabæk IF

86

Loddefjord IL

86

97.

Heming, IL

84

Ørsta IL

84

99.

Ellingsrud IL

83

Breimsbygda IL

83



Driv-Krafta

Postet av Driv Idrettslag den 19. Nov 2007

Driv-Krafta nr 4/07 er allerede i produksjon. Her er det ikke snakk om å hvile på enventuelle laubær! For å få den ut til postkassen din, må trykkeriet ha den senest 1. desember. Har du noe på hjerte som du vil at vi skal skrive om. Kontakt oss. Send en mail til: il.driv@online.no


STEM DRIV FREM

Postet av Driv Idrettslag den 10. Nov 2007

Norsk Tipping, P4, Dagbladet og Norges Idrettsforbund har et prosjekt gående som heter "Klubben i mitt hjerte", det kan gi penger i kassa vår og det trenger vi sårt. Men da må vi være mange som stemmer. Kjære medlem gå inn og stem, send melding til familie, venner og bekjente! Gå inn på  http://www.dagbladet.no/klubben/

så kan du lese mer og stem på DRIV!



Medlemskontingent 2007

Postet av Driv Idrettslag den 30. Okt 2007

Vi har dessverre problerer med programvaren og forsøker nå å løse dette, slik at vi kan  få sendt ut purringer og eventuelle nye kontingenter for 2007. Mer info se nedenfor:

Purringer:

Vi har dessverre fremdeles problemer med programvaren for medlemskontingenten, noe som ikke ser ut til å løse seg med det systemet vi har i dag. Vi er derfor i ferd med å bytte leverandør av medlemssystemet, men dette vil ta noe tid. I mellomtiden går vi igjennom medlemslistene manuelt og vil etter hver sende ut purringene på Medlemskontingenten for 2007.

Endring i medlemskapet:

Enkelte har bedt om ny giro fordi medlemskapet har endret seg – disse har dessverre heller ikke fått ny giro på grunn av programvarefeilen. Disse vil også bli sendt ut manuelt – etter hvert.

Ikke registrert medlem:

Noen har ikke fått medlemskontingent for 2007 fordi vi har manglet registreringsskjemaer fra gruppene, disse er vi nå i ferd med å samle inn. Denne kontingenten vil også bli sendt ut manuelt.

Vil du bli medlem:

Send et brev eller en e-post til Driv med navn, adresse, fødselsdato, -måned og år og hvilke medlemstype du ønsker. Adressen og telefonnummer finner du på forsiden av nettsiden vår (der står det også hva det koster for de enkelte medlemskategoriene). Adresser og telefonnummer finner du også på side 2 i Driv-Krafta.



Driv-Krafta

Postet av Driv Idrettslag den 30. Okt 2007

Nytt numer av Driv-Krafta, 3/07, vil snart være i postkassen din!

Der kan du lese om følgende saker:

- Det startet under faner og flagg.

- Stor Jubileumsfeiring.

- På sporet av NM-løypa i terrengløp

- Jubileeumscup på Mjær stadion.

- Youngboys VS Oldboys.

- Anders Nordhagen – Motivator med stor M.

- Vanvittig håndball med DRIV i BØ!

- Klubbmesterskap i Orientering.

- RAPPORT BIRKEBEINERLØPET 2007.

- Og mye mer…



Rabatt på fruktkjøp

Postet av Driv Idrettslag den 23. Jun 2007

Bama annonserer i bla Aftenposten om mulighet for refusjon av 40% av utgifter til frukt og grønnsaker til idrettsarrangementer. Originalkvitteringer må stemples og signeres idrettslagets leder og sendes til Bama. Nestleder foreslår at gruppene orienteres om muligheten for refusjon, og oppfordres til å selge frukt og grønnsaker i kioskene.

Forslag til vedtak i HS:

Gruppene orienteres om avtalen, og AU oppfordrer gruppene til å selge frukt og grønnsaker i kioskene og benytte seg av refusjonsordningen fra Bama.

Vedtak: Gruppene oppfordres til å selge frukt og grønnsaker i kioskene og benytte seg av refusjonsordningen fra Bama.



Driv-Krafta

Postet av Driv Idrettslag den 23. Jun 2007

Driv-Krafta nr. 2/07 er nå sendt til trykking. I løpet av et par uker bør du ha den i postkassen din. Der kan du blant annet lese om disse sakene:

IL Driv fylte 70 år 10. april i år. Som seg hør og bør må en 70-åring feires. Det blir stor Jubileumsfeiring på Plassen 18. august og fotballturnering på Mjær Stadion 1. og 2. september.

Tennissesongen har startet! Håper du gleder deg, og at du får en fin sesong i det flotte anlegget vårt i Gaupeveien!

Du verden! Noen mennesker bare er sånn – de jobber for egne og andres barn, år ut og år inn, trener og organiserer, gir kurs og tar kurs selv, alt i overbevisning om at summen av dette bidrar til et oppvekstmiljø som er verdifullt ikke bare i idrettssammenheng, men også i utvikling av barns og unges hverdag, i skole og generelt i samvær med andre, og at de holdninger voksne klarer å formidle gjennom dette, gjenspeiles i hvordan barn og unge fungerer i samspill med andre. Richard Bakke (42) er en slik person.

Nå er sesongen for Driv basket over. Vi har hatt tre lag i seriespill denne sesongen, så det har vært nok å henge fingrene i. Det har vært en kjempebra sesong med mye basket.

Med god jobb fra valgkomiteen og styret fikk vi valgt nytt styre på årsmøtet. Navnene ble presentert i forrige nummer av Drivk-Kafta så nå er det på tide med bilde også! Som dere ser er styret godt i gang med arbeidet allerede og planlegger for fullt neste sesong.



Vi er skuffet!

Postet av Driv Idrettslag den 23. Jun 2007

Vi har hatt ubudne gjester i den nesten ferdige garasjen på Plassen. Det er stjålet festemateriell til takrennene.

Vi synes det er veldig trist at noen går og forsyner seg av materiell som vi skal bruke for å få ferdig garasjen til Drivs 70-års jubilé. Vi er et idrettslag som rår over få midler. Vi trenger hver krone eller krok vi har. Noen har stjålet takrennekroker fra garasjen, det vil si feste materiell til takrennene.

Vi oppfordrer på det sterkeste vedkommende til å legge dem tilbake!



Friidrett

Postet av Driv Idrettslag den 23. Jun 2007

Interimsstyret i Friidrettsgruppa med Erik Bakken som leder er aktive både med arrangementer og videre planer. 24. mars ble Friidrettens Dag arrangert i Mjærhallen med 44 deltagere, og det er avviklet 2 karusell-løp.

 

Driv-karusellen
1. juni deltok 38 løpere i alle aldre i regnvær. I den nye trim-klassen deltok 2, og her er det potensiale til flere som kan gå/løpe de 2 kilometerne. 8. juni deltok bare 22. Det var kollisjon med andre arrangementer, og det var stekende varmt, slik at mange valgte å plaske i det fine badevannet på Vikstranda og benytte seg av sandvolleyball-banen.

Neste løp blir 31. august og 14. september , som samtidig er klubbmesterskap i terrengløp for 10 år og eldre.

Norgesmester
Markus Foss Johansen ble Norgesmester i snøballkasting under Bislett Games 15. juni med et kast på 70,39 m. Han vant også liten ball i Tyrvinglekene og kom til finalen på 60 m med tiden 7,87. Personlig rekord i liten ball er 86,66. Vi gratulerer og gleder oss over at vi har fått en som deltar i tekniske øvelser. Vi etterlyser noen som kan hjelpe til som trener for sprint og kast.

3-kamp
15. september arrangerer Friidrettsgruppa Jubileums-3-kamp på Mjær stadion (60 m – lengde – liten ball) for alle aldersklasser.

Løpere
Skigruppa stiller fortsatt med løpere i flere terrengløp og hevder seg utmerket. Blant annet ble Henrik Bakke best i det krevende løpet ”Tryvannskleiva opp”. Flere andre deltok og hevdet seg meget bra. Årets satsing blir 1814-løpet, som arrangeres 18. august – på samme dag som Driv markerer 70-årsjubileet.

Jubileumsterrengløp
Søndag 14. oktober feirer Friidrettsgruppa 70-årsjubileet med et terrengløp med utgangspunkt Larsbråten. Samtidig markerer dette at i 1947 – på 10-årsjubileet – arrangerte Driv NM i terrengløp over 8 km sammen med EIF. Martin Stokken vant!

Det er Åge Rustad som har tatt initiativ til denne markeringen, som vi håper skal bli et evenement Driv kan være stolt av i jubileumsåret, selv om det ikke er et NM 60 år etter.

 



Web-adresse

Postet av Driv Idrettslag den 10. Apr 2007

il-driv.no
Flere har spurt hvorfor Driv ikke bare kan bruke driv.no istedenfor den mer tungvinte web-adressen www.il-driv.no. Svaret er kort og godt, som noen har vært inne på, det var opptatt!
ams



Vil du bli medlem i Driv?

Postet av Driv Idrettslag den 1. Apr 2007

Ta kontakt ved å sende en epost til medlem@driv-il.no Du må oppgi navn, adresse, fødselsdato, kontaktinformasjon og eventuelt hvilke gruppe du/dine er med i. Hvis du er med i en gruppe må du betale medlemskontingent til hovedlaget selv om du betaler treningsavgift i gruppa. Vi har fire medlemskategorier.

Innmelding Driv IL:   

 

Send en mail til 

medlem@driv-il.no 

               

Du må oppgi

navn,

adresse,

fødselsdato, 

telefonnummer,

epostadresse

og eventuelt hvilke grupper du/dine er med i.

 

Du kan ikke delta i en gruppe uten å være medlem av hovedlaget.

 

Vi har fire typer medlemskontingenter

Medlem t.o.m 16 år: 245,-

Medlem over 16 år: 490,-

Familiemedlem:980,-

Støttemedlem: 255,-

 

Utmelding Driv IL:


Send en mail til

medlem@driv-il.no



Diadoraavtalen

Postet av Driv Idrettslag den 1. Apr 2007

Årsmøtet i Driv vedtok at utstyrsavtalen mellom Diadora (Bjørn Wold A/S) og IL Driv sies opp og opphører per 31.12.07. HS får fullmakt av årsmøtet til å finne og inngå avtale om ny offisiell overtrekksdress.
Enstemmig godkjent.


Utdeling av Lions pokal

Postet av Driv Idrettslag den 1. Apr 2007

Lions pokal for 2006 gikk til André Nordhagen og ble overrakt av leder Kjell C. Hovde.



Utdeling av pokal tiltriatlon-mestere

Postet av Driv Idrettslag den 1. Apr 2007

Følgende utøvere får utdelt pokal:

Bjørnar Kjelstrup Jacobsen, Eirik Haug, Siv Kristin Degrum, Stian Kjelstrup Jacobsen, Fredrik Moen Johannessen, Stein Arild Degrum og Jan Erik Christiansen.



Utvidelse av Arbeidsutvalget

Postet av Driv Idrettslag den 1. Apr 2007

Utvidelse av Arbeidsutvalget med ett styremedlem
Vedtak: AU utvides med ett styremedlem. Årsmøtet gir HS og AU fullmakt til å omfordele arbeidsoppgaver som nedfelt i Styre & Stell, i henhold til styrets utvidelse. Valgkomiteen i samarbeid med HS får fullmakt til å besette vervet.
Vedtatt mot fire stemmer.


Gruppene

Postet av Driv Idrettslag den 1. Apr 2007

Barneidrett

Basket

Fotball

Friidrett

Håndball

Innebandy

Orientering

Ski

Tennis

Turn & Trim

 



Vil du bli medlem i Driv?

Postet av Driv Idrettslag den 1. Apr 2007

På årsmøtet ble Arbeidsutvalgt gjort kjent med at enkelte synes det er vasnkelig å bli medlem i Driv - slik skal det selvsagt ikke være, og det beklager de sterkt. Les hvordan du går frem og hva det koster:

Ta kontakt med Anne Mari Stokseth, tlf.: 913 10 952 eller send en E-post til stoann@online.no så skal hun sørge for at du får en giro i Posten. Du må oppgi navn, adresse, fødselsdato, telefonnummer og eventuelt hvilke gruppe du/dine er med i. Hvis du er med i en gruppe må du betale medlemskontingent til hovedlaget selv om du betaler treningsavgift i gruppa. Vi har fire medlemskategorier:

For medlemmer til og med 16 år:   kr 200,-

For medlemmer over 16 år:          kr 400,-

For familiemedlemskap:               kr 800,- 

For støttemedlemmer:               kr 250,-

Velkommen i DRIV!



Lederen gjenvalgt på årsmøtet

Postet av Driv Idrettslag den 1. Apr 2007

I.L. Driv avholdt sitt årsmøte på Mjær Ungdosskole torsdag 30. mars. Dessverre var det få som hadde funnet tid til å komme. Bemerkesesverdig er det at ikke alle gruppene var representert.

Det var bare et 20-talls personer som stilte på Drivs årsmøte. Tatt i betraktning at laget har 10 grupper og 1200 medlemmer må dette sies å være skuffende.

Leder Kjell C. Hovde ønsket velkommen og overlot ordet til årsmøtet dirigent Even Ungersness. Han loset oss, som vanlig, trygt gjennom den tykke bunken med årsmøtedokumenter.

Kjell C. Hovde

ble

gjenvalgt som Drivs leder.

Vi kommer tilbake med mer fra årsmøtepapirene og valget etter hvert.



Klubbsekretæren slutter

Postet av Driv Idrettslag den 1. Apr 2007

Klubbsekretær Bjørg Jahr har sagt opp sin stilling i Driv. Den anstrengte økonomien i hovedlaget tillater ikke at det ansettes ny.

- Bjørg har vært til uvurdelig hjelp for meg, sier leder Kjell C. Hovde og takket henne for innsatsen på lagets årsnøte.

Det vil altså ikke bli ansatt ny klubbsekretær. Arbeidsoppgavene klubbsekretæren har hatt fordeles på Arbeidsutvalgets medlemmer  i henhold til "Suplement for I.L. Drivs lover".



IL Drivs lover

Postet av Driv Idrettslag den 10. Feb 2007

NY LOV FOR DRIV IL

Vedtatt på Driv ILs årsmøte 21.3.2013 og

godkjent av Akershus Idrettskrets 11.04.2013

Drivs lover godkjent 11.04.2013

 

 

 

Gamle lover:

 

LOV FOR I.L. DRIV

 

Stiftet 10.4.1937

 

Vedtatt på ordinært årsmøte 17.11.1991 og godkjent av Idrettsstyret 16.12.1991 (jfr. NIFs lov, §2-2). Senere endret på ekstraordinært årsmøte 13.11.1997 og godkjent av Akershus Idrettskrets 15.12.1997 med forbehold om endringer, som ble vedtatt på ordinært årsmøte 31.3.1998.

§1 FORMÅL

Lagets formål er å drive idrett organisert i Norges Idrettsforbund og Olympisk Komité, som medlemmene til en hver tid har interesse av og som det er grunnlag for. Som en av Enebakks største organisasjoner, skal laget bidra aktivt til å skape og vedlikeholde et positivt og engasjerende nærmiljø til beste for innbyggerne i alle aldre.

Laget er selveiende og frittstående med utelukkende personlige medlemmer. Laget er en partipolitisk nøytral og uavhengig organisasjon.

Virksomheten skal drives etter retningslinjer fastsatt av NIF/NOK hvor idrettslaget er organisert.

§2 ORGANISATORISK TILKNYTNING

Laget er medlem av Norges Idrettsforbund gjennom Akershus Idrettskrets.
Laget er medlem av de særforbund som årsmøtet bestemmer. 
Laget hører hjemme i Enebakk kommune og er medlem av Idrettsrådet i kommunen.

§3 FARGER OG EMBLEM/KLUBBMERKE

Idrettslaget Drivs farger er rødt, hvitt og blått. Emblemet er rektangulært, der forholdet mellom lengde og bredde er 100:80, med innsvingede kortender og skråstilte/avkuttede hjørner. Øvre og nedre kant er sammensatt av to buer som møtes midt på emblemet. Buenes skåler vender hhv oppover og nedover. Et hvitt felt går fra nedre venstre hjørne opp mot øvre høyre hjørne hvor teksten "DRIV" står skrevet med rød eller sort skrift. Feltet over og til venstre for det skråstilte feltet er blått mens feltet under og til høyre er rødt.

§4 MEDLEMMER

Alle som lover å overholde lagets og overordnede idrettmyndigheters lover og bestemmelser, kan bli tatt opp som medlem.

Ved skriftlig innmelding oppgis navn, fødselsdato, adresse, telefonnummer og evt. hovedmedlemmets navn hvis det søkes om familiemedlemskap. Søkeren plikter å gi opplysning om vedkommende tidligere har vært eller er medlem av andre lag tilslut­tet NIF/NOK. En søker kan ikke tas opp som medlem uten at økonomiske forpliktelser til andre organisasjonsledd og medlemmer i NIF/NOK er gjort opp.

Forøvrig plikter et hvert medlem å overholde Norges Idrettsforbunds, dets organisasjonsledds og medlemmers, samt lagets egne lover og bestemmelser.

Opptak av nytt medlem skal straks føres inn i medlemsregisteret. Medlemskap i laget er først gyldig fra den dag første kontingent er betalt.

Utmelding skal skje skriftlig; Jfr likevel §6 KONTINGENT, siste avsnitt. 

§5 STEMMERETT OG VALGBARHET

For å ha stemmerett på lagets møter må et medlem ha fylt 15 år, ha vært medlem i minst 1 måned og ikke skylde kontingent for mer enn ett år.

Alle medlemmer som har stemmerett, og som ikke er arbeidstaker i laget, er valgbare til tillitsverv i laget og som representant til ting eller møter i overordnet idrettsorganisasjon.

§6 KONTINGENT

Kontingenten fastsettes av årsmøtet for hovedlaget og betales forskuddsvis for hvert kalenderår. 

Det betales lavere kontingent for medlemmer under 17 år (til og med det kalenderåret man fyller 16 år). For familier kan familiekontingent innkreves. Familiekontingenten svarer til to ordinære kontingenter. Ved innmelding etter 1.9. hvert år betales halv kontingent.

Medlemmer som skylder kontingent for mer enn ett år, har ikke stemmerett eller andre rettigheter, og kan av styret strykes som medlem i laget. Strykes et medlem, kan dette ikke tas opp igjen før skyldig kontingent er betalt.

§ 7 TILLITSVALGTES GODTGJØRELSE

Tillitsvalgte kan motta rimelig honorar for sitt arbeid samt refusjon for faktiske utgifter, inkludert tapt arbeidsfortjeneste.

Utgifter til godtgjørelse og refusjon for faktiske utgifter skal fremgå av lagets budsjett og regnskap.

§8 HABILITET

For lagets tillitsvalgte, oppnevnte tillitspersoner og ansatte gjelder NIFs habilitetsregler; jfr NIFs lov §2-7.  

§9 STRAFFESAKER

For alle straffesaker gjelder NIFs lov, kapittel 11(NIFs straffebestemmelser).

§10 ÅRSMØTE

Lagets høyeste myndighet er årsmøtet som holdes hvert år i mars måned.

Årsmøtet innkalles av hovedstyret med minst 1 måneds varsel, direkte til medlemmene, ved kunngjøring i media eller ved oppslag. Forslag som skal behandles på årsmøtet, må være sendt hovedstyret senest 2 uker før årsmøtet. Fullstendig saksliste må være tilgjengelig for medlemmene senest 1 uke før årsmøtet.

Alle lagets medlemmer har adgang til årsmøtet. Årsmøtet kan invitere andre personer og/eller media til å være til stede. Årsmøtet er vedtaksført med det antall stemmeberettigede medlemmer som møter. Ingen har mer enn én stemme, og stemmegivningen kan ikke skje ved fullmakt.

De vedtak som gjøres på årsmøtet, må være i samsvar med overordnede idrettsmyndigheters bestemmelser og lover.

På årsmøtet kan ikke behandles forslag om lovendring som ikke er oppført på sakslisten senest 1 uke før årsmøtet. Andre saker kan behandles og avgjøres når 2/3 av de fremmøtte krever det. Slik beslutning kan bare tas i forbindelse med vedtak om godkjenning av sakliste.

§11 LEDELSE AV ÅRSMØTET

Årsmøtet ledes av valgt dirigent. Dirigenten behøver ikke være medlem av laget.

§12 STEMMEGIVNING PÅ ÅRSMØTET

Med mindre annet er bestemt skal et vedtak, for å være gyldig, være truffet med alminnelig flertall av de avgitte stemmene. Blanke stemmer skal anses som ikke avgitt.

Valg foregår skriftlig hvis det foreligger mer enn ett forslag. Bare foreslåtte kandidater kan føres opp på stemmeseddelen.

Skal flere velges ved samme avstemming, må stemmeseddelen inneholde det antall forskjellige kandidater som det skal velges ved vedkommende avstemming. Stemmesedler som inneholder ikke foreslåtte kandidater, eller annet antall kandidater enn det som skal velges, teller ikke med og stemmene anses ikke for avgitt.

Når et valg foregår enkeltvis og en kandidat ikke oppnår mer enn halvparten av de avgitte stemmer, foretas bundet omvalg mellom de to kandidatene som har oppnådd flest stemmer. Er det ved omvalg stemmelikhet avgjøres valget ved loddtrekning.

Når det ved valg skal velges flere ved en avstemming, må alle for å anses valgt, ha mer enn halvparten av de avgitte stemmer. Dette gjelder ikke ved valg av vararepresentanter. Hvis ikke tilstrekkelig mange kandidater har oppnådd dette i første omgang, anses de valgt som har fått mer enn halvparten av stemmene. Det foretas bundet omvalg mellom de øvrige kandidater, og etter denne avstemming anses de valgt som har fått flest stemmer. Er det ved omvalg stemmelikhet, avgjøres valget ved loddtrekning.

§13 ÅRSMØTETS OPPGAVER

Årsmøtet skal:

1.         Godkjenne innkallingen.

2.         Godkjenne frammøtte stemmeberettigede medlemmer.

3.         Godkjenne sakslisten.

4.         Velge årsmøtets dirigent.

5.         Velge sekretær og 2 til å underskrive protokollen.

6.         Behandle hovedlagets, utvalgenes og gruppenes årsmeldinger, Tilsynskomiteens
       rapport, redaktørens årsmelding samt mate­rialforvalterens årsmelding.

7.         Behandle hovedlagets regnskap i revidert stand og godkjenne gruppenes reviderte
       regnskap.

8.         Behandle innkomne forslag.

9.         Fastsette kontingenten.

10.     Vedta hovedlagets budsjett og godkjenne gruppenes budsjetter.

11.     Bestemme lagets organisasjon, dvs. opprette nye grupper eller nedlegge grupper; jfr §16.

12.     Velge:

    a) Medlemmer til hovedstyrets arbeidsutvalg(AU) som består av leder, nestleder, 
        kasserer, sekretær, 3 styremedlemmer og 1 varamedlem.

    b) 2 revisorer

    c) Medlemmer til komiteene

    d) Representanter til ting og møter i de organisasjoner Laget er tilsluttet.

 

    e) Valgkomité på 4 medlemmer.

13. Godkjenne de valgte gruppestyrene.

Leder av AU velges hvert år mens de øvrige medlemmene velges for 2 år av gangen. Alle medlemmene i AU velges enkeltvis med unntak av styremedlemmene som kan velges samlet.

Valgkomiteen legger frem forslag på kandidater til alle tillitsverv som skal besettes ved valg på årsmøtet.

§14 EKSTRA ORDINÆRE ÅRSMØTER

Ekstra ordinære årsmøter holdes når hovedstyret eller overord­net idrettsmyndighet bestemmer det, eller når minst en tredjedel av de stemmeberettigede medlemmene krever det.

Det innkalles på samme måte som for ordinære årsmøter med minst 14 dagers varsel.

Ekstra ordinære årsmøter kan bare behandle og ta avgjørelser i de saker som er kunngjort i innkallingen.

§15 HOVEDSTYRET OG ARBEIDSUTVALGET

Laget ledes av hovedstyret(HS) som er lagets høyeste myndighet mellom årsmøtene. HS består av AU og lederne fra hver av grup­pene årsmøtet har opprettet.

Hovedstyret skal:

0.      Etter beste evne søke å løse lagets oppgaver iht. formålsparagrafen; Jfr §1.

1.      Iverksette årsmøtets og overordnede idrettmyndigheters vedtak og bestemmelser, være ansvarlig for lagets daglige drift og fastsette AUs ansvar og myndighet ved delegasjon.

2.      Oppnevne etter behov komiteer/utvalg/personer for spesielle oppgaver og utarbeide instruks for disse.

3.      Administrere og føre nødvendig kontroll med lagets økonomi iht. de for idretten til en hver tid gjeldende instrukser og bestemmelser.

4.      Representere laget utad.

5.      Holde medlemsmøter når dette anses nødvendig.

6.      Vurdere de økonomiske behov innen laget og fordele midler til gruppene etter opptrukne retningslinjer og godkjente budsjetter. Tilskudd fra det offentlige, inntekter fra ikke-idretts­lig virksomhet hvor hovedstyret er det naturlige kontaktledd og kontingenten disponeres av hovedlaget.

Hovedstyret skal holde møte når lederen bestemmer det eller et flertall av styremedlemmene forlanger det, likevel minst én gang annen hver måned.

Hovedstyret er vedtaksført når et flertall av medlemmene er til stede. Vedtak fattes med flertall av de avgitte stemmene. Ved stemmelikhet teller møtelederens stemme dobbelt. Over HS- møtene skal det føres protokoll som sendes alle hovedstyrets medlemmer.

Arbeidsutvalget skal:

A)       Forestå lagets daglige drift iht. delegert ansvar og myndig­het fra HS, herunder utføre de oppgaver, og innen de frister som er nærmere beskrevet i "Årsplanleggeren".

B)       Utrede og forberede saker som skal behandles på HS-møter, samt gjennomføre de tiltak o.l. som HS måtte vedta.

C)       Være utførende eller koordinerende instans for prosjekter knyttet til anlegg som laget eier/disponerer.

D)       Gjennomføre nødvendige møter og befaringer til en hver tid for å sikre lagets interesser og oppfyllelse av forpliktelser.

E)        Være kontaktleddet mellom laget og Enebakk kommune, Akershus Idrettskrets/Norges Idrettsforbund og andre forbindelser som det er naturlig at laget har.

F) Forvalte, etterse og vedlikeholde egne anlegg.

G) Planlegge og tilrettelegge for utvikling av nye anlegg/prosjekter.

 

AU skal holde møte minst hver måned. Det avholdes to AU-møter mellom hvert HS-møte.

AU er vedtaksført når et flertall av medlemmene er til stede. Vedtak fattes med flertall av de avgitte stemmene, men ved stemmelikhet teller møtelederens stemme dobbelt.

Over AU-møtene skal det føres protokoll som sendes alle hovedstyrets medlemmer.

§16 GRUPPER

Laget er organisert i grupper som ledes av valgte styrer bestående av minst 3 medlemmer: Leder, sekretær og kasserer.

Hovedlagets årsmøte bestemmer opprettelsen av nye grupper og hvordan disse skal organiseres og ledes. Tilsvarende kan årsmøtet nedlegge grupper og beslutte at alle aktiva skal overføres til hovedlaget. Retningslinjer finnes i Supplementet til lov for DRIV.

Gruppestyret velges på gruppenes årsmøter og skal godkjennes av hovedlagets årsmøte. For avvikling av årsmøte i gruppene, som skal holdes før hovedlagets årsmøte, gjelder bestemmelser i forannevnte §§10-14 så langt disse passer. Gruppeårsmøtet fastsetter evt. treningsavgift som gruppene selv disponerer.

For gruppers økonomiske forpliktelser hefter hele laget. Gruppene kan ikke inngå avtaler eller representere laget utad uten hovedstyrets godkjennelse. Dersom det oppstår uforutsette forhold av økonomisk art, plikter gruppene å underrette hovedstyret.

Gruppestyret behandler alle faglige saker som gjelder vedkommende gruppes idrettsgren. Gruppen er en selvstendig enhet innen laget med sin egen kasse. Den setter opp eget budsjett basert på at den selv skal dekke sine utgifter, og de inntekter gruppen kan skaffe til veie, disponeres av gruppen. Opptak av lån kan ikke gjøres av gruppene, og skal være iht. regnskaps- og revisjonsbestemmelsenes §§1-14.

Gruppestyret legger frem for hovedlagets årsmøte årsmelding om gruppens virksomhet, deltakelse og plassering i stevner mv og gruppens regnskap i revidert stand.

Det skal føres protokoll over alle møter i gruppestyret. Kopi sendes hovedlagets sekretær, nestleder og DRIV-KRAFTAs redaktør. Gruppenes årsmeldinger, revidert regnskap og godkjent budsjett skal sendes hovedlagets sekretær senest 2 uker før hovedlagets årsmøte.

Årsmøtet kan vedta opprettelse av nye grupper på prøve. Slike grupper skal kunne bli fullverdige grupper innen 2 år dersom den har fungert tilfredsstillende i prøveperioden.

Tilsvarende kan fullverdige grupper, pga lav aktivitet, av årsmøtet bli gitt en hvilende status for en overgangsperiode.

Ingen prøvegruppe eller hvilende gruppe skal kunne ha slik status i mer enn 2 år fra vedtak om dette ble fattet. Årsmøtet må da enten gi gruppen en fullverdig status eller nedlegge den.

§17 SUPPLEMENT TIL LOVEN

Årsmøtet i hovedlaget kan vedta supplement til loven som nærmere beskriver utførelsen av virksomheten i laget. Supplementet må ikke være i strid med de bestemmelsene og retningslinjene som NIF arbeider etter, eller lagets egen lov.

§18 LOVENDRING

Endringer i denne loven kan bare foretas på ordinært eller ekstraordinært årsmøte etter å ha vært oppført på saklisten, og det kreves 2/3 flertall av de avgitte stemmene.

Lovendringer må godkjennes av Idrettsstyret, og trer ikke i kraft før de er godkjent. §19 kan ikke endres

§19 OPPLØSNING

Oppløsning av laget kan bare behandles på ordinært årsmøte. Blir oppløsning vedtatt med minst 2/3 flertall, innkalles ekstraordinært årsmøte 3 måneder senere. For at oppløsning skal skje, må vedtaket her gjentas med 2/3 flertall.

Sammenslutning med andre lag anses ikke som oppløsning av laget. Vedtak om sammenslutning og nødvendig lovendringer i tilknytning til dette, treffes i samsvar med bestemmelsene om lovendring, jfr. §18.

I tilfelle oppløsning eller annet opphør av laget, tilfaller lagets eiendeler NIF eller formål godkjent av Idrettsstyret.

Ved oppløsning sendes lagets arkiv til Idrettskretsstyret.

 

I.L. DRIVS ORGANISAJONSHÅNDBOK

vedtatt på årsmøtet 26.03.2009

erstatter

"SUPPLEMENT TIL "LOV FOR I.L. DRIV"

(Vedtatt på ekstraordinært årsmøte 13.11.1997)

 

1. ANSVAR OG ARBEIDSFORDELING

1.1 HOVEDSTYRET

Hovedstyret (HS) består av Arbeidsutvalget (AU) og lederen for hver gruppe årsmøtet har opprettet.

HS har totalansvaret for lagets drift.

HS fastsetter AUs arbeidsområder. HS er vedtaksført når et flertall av styrets medlemmer er til stede. Vedtak fattes med flertall av de avgitte stemmene, men ved stemmelikhet teller møteleders stemme dobbelt. Prøvegrupper og hvilende grupper har tale- og forslagsrett på HS-møtene.

1.2 ARBEIDSUTVALGET

AU består av leder, nestleder, sekretær, kasserer, tre styremedlemmer og ett varamedlem.

AU skal fungere som et forretningsutvalg og arbeide selvstendig innenfor budsjett og vedtak som er fattet på årsmøtet. AU ivaretar den løpende virksomheten, og har hovedansvaret for bygging, drift og vedlikehold av anleggene i nært samarbeid med gruppene.

Saker som skal tas opp i HS forberedes av AU.

AU bør ha faste møtedager, for eksempel tirsdager hver 14. dag.

1.2.1 Leder

Vedkommende er lagets ansvarlige leder, og skal sørge for at lover og regler følges, og at laget oppfyller sine forpliktelser. Leder skal styre kort- og langtidsplanlegging, og ellers sørge for at kontakten med øvrige organisasjoner innen idretten og det offentlige alltid er best mulig.

Leder er vanligvis møteleder på Arbeidsutvalgets møter, Hovedstyrets møter og på medlemsmøter.

1.2.2 Nestleder

Vedkommende har det overordnede sportslige ansvaret i laget. Nestleder plikter å tre inn som leder om denne ikke kan møte.

Nestleder skal sette seg inn i lagets saker og ellers være kontaktleddet mellom gruppene og styret, og bør derfor delta på gruppenes årsmøter.

1.2.3 Sekretær

Vedkommende skal føre protokoll over alle Arbeidsutvalgsmøter, Hovedstyremøter og årsmøter. Sekretæren skal sørge for lagets korrespondanse i samarbeid med leder.

Sekretæren utarbeider rapporter og årsmeldinger, og er lagets arkivar.

1.2.4 Kasserer

Vedkommende er ansvarlig for føring av lagets regnskaper og fremleggelse av økonomiske oversikter, samt oppfølging av forsikringene.

Kasserer skal ivareta lagets økonomiske forpliktelser, så vel innad som utad, iht. Idrettens kontoplan samt offentlige lover og regler.

Kasserer har oppfølgingsansvar overfor gruppene, og er i fag­lig sammenheng deres overordnede.

1.2.5 Styremedlemmer og varamedlem

Laget har tre styremedlemmer og ett varamedlem. Styremedlemmene er likeverdige og deler følgende oppgaver mellom seg:

1. styremedlem

1. styremedlem har ansvaret for føring og oppfølging av medlemsoversikter og innkreving av kontingenter, samt utsendelse av purringer i samarbeid med kassereren.

2. styremedlem

2. styremedlem er ansvarlig for å koordinere vedlikehold og utbedringer av bygninger og anlegg som DRIV eier, leier eller disponerer. Vedkommende er leder for Tilsyns- og vedlikeholdskomiteen.

3. Styremedlem

3. styremedlem har ansvaret for lagets opplæring på alle plan.

Styremedlemmet er lagets utdanningskontakt, og skal følge opp rutiner for overføring av verv til nyvalgte. Inkludert i dette er ansvar for "Håndbok for styre og stell" i DRIV.

Opplæringsansvarlig skal organisere den del av opplæringen og kursvirksomheten som foregår i AUs regi. Vedkommende skal i samarbeid med gruppenes utdanningskontakter koordinere all opplæring og kursvirksomhet.  

Varamedlem

Varamedlemmet er lagets materialforvalter, og har ansvaret for hovedlagets materiell (herunder skrivepapir, konvolutter, registreringsskjemaer, diplomer etc).

Hovedlagets materialliste skal legges ved årsmøtedokumentene. Videre skal varameédlemmet påse at gruppene følger opp egne materiallister til sine respektive årsmøter.

Varamedlemmet skal koordinere utlån av Klubbhuset, idrettsplasser, gymsal og Mjærhallen til trening, arrangementer og møtevirksomhet. Videre har vedkommende ansvaret for nøkler og nøkkelkort til Klubbhuset og Mjærhallen, samt utskifting av disse etter behov.

Vedkommende har ansvaret for at det engasjeres tilsynsvakt der laget er pålagt å ha dette. Varamedlemmet skal også være DRIVs representant i utleieutvalget for Mjærhallen.

2. REVISJON

Revisjonen av lagets og gruppenes regnskaper skal utføres iht. de til en hver tid gjeldende lover og regler.

3. KOMITEER

3.1 Komité for kiosk, salg og fest

Komiteen består av minst 14 medlemmer som velges på årsmøtet. Komiteen konstituerer seg selv, men er underlagt AU.

1.         Komiteen skal stå for innkjøp og salg av varer til kioskdrift og arrangementer.

2.         Komiteen skal tilrettelegge og arrangere de fester laget holder, innbefattet høstfest for voksne og juletrefest for barn.

3.         Komiteen setter selv opp arbeidslister basert på terminlister fra gruppene.

4.         Komiteen skal ha en økonomiansavrlig som er underlagt hovedlagets kasserer.

3.2 Komité for tilsyn og vedlikehold

Komiteen skal bestå av 8 medlemmer. Leder er 2. styremedlem i AU. 5 plassene skal besettes av gruppene: Fotball, friidrett, håndball, ski og tennis, mens 2 representanter velges på årsmøtet til hovedlaget.

Tilsyn- og vedlikeholdskomiteen skal koordinere vedlikehold og utbedringer av bygninger og anlegg i DRIV. Forøvrig vises til "Håndbok for Styre og stell” i Driv.

3.3 Speakertjenesten

Speakertjenesten består av 2 personer som velges på årsmøtet til hovedlaget.

Speakertjenesten skal være disponibel til arrangementer i Driv hvor dette er ønskelig. Dersom ytterligere assistanse er nødvendig skaffes disse av arrangøren.

3.4 Valgkomité

Komiteens oppgave er å sikre at samtlige tillitsverv til en hver tid er besatt, og sikre dyktige ledere og medlemmer til AU og komiteer. Valgkomiteen består av 4 medlemmer.

1.     Valgkomiteen sammenkalles til et orienterende møte med AU minst 10 uker før årsmøtet. AU holdes løpende orientert om

    Arbeidet mot årsmøtet.

2.     Valg komiteen konstituerer seg selv ved valg av leder og fordeler deretter oppgavene mellom seg.

3.     Alle aktuelle kandidater skal forespørres, samt orienteres om hva de respektive verv inne-         bærer. De må enten være medlem av laget eller være villig til å melde seg inn. Minstealder      er fylt 15 år.

4.     Senest 14 dager før årsmøtet må alle lister over kandidater være klare og levert til sekretæren i Hovedstyret.

5.     Valget på årsmøtet skal ledes av leder for valgkomiteen.

4. BANEMESTER DRIVPLASSEN OG MJÆR STADION

AU kan inngå ansettelsesavtale med én, eventuelt to, som banemester(e) på Drivplassen og Mjær Stadion.

Banemester skal rapportere direkte til Arbeidsutvalget. Det er utarbeidet egen instruks for stillingene.

5. REDAKSJON FOR DRIV-KRAFTA

Redaksjonskomiteen skal bestå av en redaktør og 6 redaksjonsmedlemmer som velges på lagets årsmøte. Redaktøren rapporterer direkte til AU v/leder.

1.         Bladet skal ha friest mulig stilling i laget, og skal til en hver tid formidle og tjene lagets interesser innad og utad.

2.         Bladet skal utgis minst tre ganger årlig, og skal distribueres gratis til medlemmene. Dersom det er hensiktsmessig kan bladet deles ut til alle husstandene innenfor postnummer 1914.

3.         Redaktøren er ansvarlig for bladets innhold. AU overlater til redaktøren og den øvrige redaksjonelle stab å tilrette legge innholdet. Redaktøren og Hovedstyret er juridisk ansvarlig for alt innhold.

4.         Redaksjonen forbeholder seg retten til å disponere innkommet stoff ut fra plassmessig og trykketeknisk hensyn, med unntak av stoff fra AU og HS som skal tas inn uavkortet.

5.         Redaksjonen skal ikke favorisere noen grupper. Hva leder angår, stilles redaktøren fritt.

6.         Annonseprisene fastsettes til en hver tid av AU i samarbeid med redaktøren.

7.         Redaktøren er bindeledd mellom bestående og den nyvalgte redaksjon til etter at første nummer er utgitt.

8.         Redaksjonen ved redaktøren avgir årlig rapport til års møtet.

9.         Redaktøren skal møte som observatør på Hovedstyrets møter og skal motta både Hovedstyrets og Arbeidsutvalgets referater.

10.      Klubbaviskurs avholdes etter behov i samarbeid med AU.

6. GRUPPENE

Gruppene ledes av et styre bestående av minst 3 medlemmer: Leder, sekretær og kasserer. Disse velges på gruppenes årsmøter, men skal godkjennes på hovedlagets årsmøte.

1.     Gruppenes årsmøter avholdes når det er mest hensiktsmessig for gruppen, dog minst tre uker før hovedlagets årsmøte. For avvikling av årsmøtet gjelder de samme bestemmelser som for Hovedlagets årsmøte.

2.     Gruppenes årsmøter fastsetter eventuelt treningsavgift/spilleravgift som gruppene selv disponerer.

3.     Gruppenes årsmeldinger, revidert regnskap og godkjent bud   sjett skal sendes Hovedlagets sekretær innen hovedlagets    årsmøte.

4.     Gruppene er selvstendige enheter innen laget med sin egen kasse. Gruppene setter opp eget budsjett basert på at den selv skal dekke sine utgifter. De inntekter gruppen skaffer til veie disponeres av gruppen. Gruppeleder, eller stedfortreder, legger frem for hovedlagets årsmøte årsmelding, budsjett og regnskap i revidert stand. Frist 2 uker før møtet.

5.     For gruppenes økonomiske forpliktelser hefter hele laget. Gruppene kan ikke inngå avtaler eller representere laget utad uten Hovedstyrets godkjennelse. Dersom det oppstår uforutsette forhold av økonomisk art, plikter gruppene å underrette Hovedstyret. Opptak av lån kan ikke gjøres av gruppene, og skal være iht. regnskaps- og revisjonsbestemmelsenes §§1-14. Det er bare Hovedstyret som kan foreta ansettelser og inngå sponsorkontrakter. Dersom lagets økonomi tillater det, kan Hovedstyret vedta at det hvert år kan utdeles tilskudd til gruppene.

6.     Hver gruppe skal selv utarbeide sin egen arbeidsinstruks og    organisasjonsplan, som skal fremlegges for Hovedstyret.

8. Gruppestyret behandler alle faglige saker som gjelder vedkommende gruppes idrettsgren.

9. Gruppene skal føre protokoll over alle styremøter. Kopi skal sendes Hovedlagets nestleder, sekretær og Driv-Kraftas redaktør.

10.      Grupper som ikke har egen materialforvalter, velger ett av styremedlemmene til dette.

11.      Grupper som ikke har egen utdanningskontakt, utnevner ett av styremedlemmene til dette.

12.      Gruppene fotball, friidrett, håndball, ski og tennis velger hver sin representant til Tilsyn- og vedlikeholdskomiteen.

13.      Gruppestyrene, i samarbeid med HS, oppnevner representanter til ting og møter i de organisasjoner laget er tilsluttet.Disse skal imidlertid formelt velges på hovedlagets årsmøte.

14.      Gruppene skal før sesongen begynner sende terminlister til Hovedstyret og de komiteene de søker hjelp fra.

15.      Gruppene skal i god tid orientere opplæringsansvarlig i hovedlaget om kurs som arrangeres i gruppenes regi.

Forøvrig henvises til "Håndbok for Styre & stell" i Driv.

7. REPRESENTANTER TIL IDRETTSRÅDET

Det skal utnevnes 4 representanter til representantskapet til Enebakk Idrettsråd fra Driv. Den ene representanten skal til en hver tid være lagets leder. De øvrige representantene utnevnes av Hovedstyret.

8. KOMITÉ FOR ÆRESBEVISNINGER

8.1 Generelt

Det finnes to kategorier av æresbevisninger i DRIV:

1.1 Fortjenestemedaljen

1.2 Æresmedlemskap.

For å velge ut, vurdere og fremme forslag på egnede kandidater til å motta slik æresbevisning som nevnt, skal det nedsettes en egen komité for formålet.

8.2 Oppnevning av komiteen

Komiteen som skal bestå av 4 medlemmer, som utpekes av Hoved­styret (HS) etter forslag fra Arbeidsutvalget (AU). Medlemmene velges samlet for 5 år av gangen på det første hovedstyremøtet etter ordinært årsmøte i hovedlaget, første gang iht. disse retningslinjene i 1998.

Komiteen konstituerer seg selv med valg av leder, og med evt. fordeling av andre oppgaver og funksjoner etter egen vurdering av behov. Komiteens kontakt inn til HS skal være ved lederen av hovedlaget.

Medlemmene i komiteen skal ha inngående kjennskap til lagets virksomhet både hva angår sportslige aktiviteter samt administrative og andre forhold av betydning for lagets virke og drift. Komiteen skal settes sammen på en slik måte at begge kjønn er representert, og slik at man får en naturlig aldersmessig spredning uten at denne nødvendigvis skal gjenspeile aldersfordelingen i laget som helhet.

8.3 Utdeling av æresbevisninger

Utdeling av æresbevisninger skal normalt bare finne sted ifm med 5-års jubileer i laget, dvs. ved fylte 65 år, 70 år osv, eller i tilknytning til årsmøtene i hovedlaget.

8.4 Rett til å fremme kandidater

Komiteen kan på eget initiativ igangsette prosedyren for å plukke ut, vurdere og fremme kandidater til å motta æresbevisninger, eller HS kan be komiteen om å igangsette slikt arbeid - enten på generelt grunnlag eller for å få vurdert en eller flere navngitte kandidater som HS fremlegger.

Alle enkelt medlemmer i laget, trenere, lagledere og andre tillitsvalgte, gruppestyremedlemmer, gruppene og AU kan fremme skriftlige forslag på kandidater.

Alle forslag til kandidater som fremmes skal være skriftlige og begrunnede.

8.5 Prosedyre for utnevnelse av æresbevisninger og tidsfrister

I de tilfeller komiteen tar selvstendig initiativ til å fremme kandidater, skal komiteen sende skriftlig beskjed om dette til HS ved lederen. Komiteen skal videre sende kopi av brevet til alle gruppelederne, og informasjon om arbeidet med tilhørende tidsfrister (se neste avsnitt) skal bekjentgjøres i DRIV-KRAFTA og på VågTV.

Arbeidet i komiteen skal igangsettes i god tid (8 til 12 måneder) før utdelingen forutsettes å finne sted. Komiteen fastsetter en siste frist for å fremme kandidater, og fristen må ikke ligge nærmere utdelingstidspunktet enn 3 måneder av hensyn til komiteens behov og den endelige behandlingen av forslaget i HS. Etter utløpet av fristen bør det ikke fremme forslag på kandidater.

Komiteens forslag til kandidater for æresbevisninger skal fremlegges for HS ved lederen senest 1 måneder før utdelingstidspunktet.

Ved behandlingen av kandidater til æresbevisninger innen hver av hovedkategoriene, skal komiteen være fulltallig til stede. Kandidater som komiteen fremmer overfor HS skal være skriftlige, begrunnede og med angivelse av stemmefordelingen. Dersom ikke alle medlemmene av komiteen deltar i avstemmingen, skal dette anmerkes med årsak. Etter behandlingen i HS skal komiteen snarest få referat om fattede vedtak.

8.6 Taushetsplikt

Alle vedtak som fattes i komiteen og i HS er konfidensielle overfor tredjemann, dvs. alle utenforstående personer eller grupper, inntil annen beskjed gis av HS. Taushetsplikten gjelder også for komiteen.

8.7 Krav til kandidatene for æresbevisninger

8.7.1 Fortjenestemedaljen

For å komme i betraktning til å bli tildelt fortjenestemedaljen i DRIV skal kandidaten ha minst 15 års medlemskap i laget. Kandidaten må i denne tiden ha deltatt aktivt i driften av laget eller gruppe(r) og/eller i sportslige aktiviteter på en slik måte at idrettslagets anseelse er blitt ivaretatt på en tilfredsstillende måte.

Fortjenestemedaljen skal bare gis til kandidater som har markert seg spesielt positivt, og som har tilgodesett laget og medlemmene med arbeidsinnsats, tid og evt annen ressursbruk.

Fortjenestemedaljen skal kunne tildeles "hverdagsheltene" i laget like mye som til de som har oppnådd fremragende sports­lige resultater.

8.7.2 Æresmedlemskap

For å komme i betraktning til å bli æresmedlem i DRIV skal kandidaten ha minst 25 års medlemskap i hovedlaget. Kandidaten må i denne perioden ha deltatt i driften av laget eller gruppe(r) på en særdeles aktiv og prisverdig måte, og/eller i sportslige aktiviteter slik at lagets anseelse er blitt ivaretatt på en meget tilfredsstillende måte. Det forutsettes en innsats langt utover det som en med rimelighet kan forvente av et medlem.

Æresmedlemskap er en hedersbevisning som henger meget høyt, og skal gi uttrykk for lagets takknemlighet for livslang innsats til beste for laget og medlemmene.

Æresmedlemmene er for all fremtid fritatt for betaling av medlemskontingent til laget.

Vedlegg: Liste over alle som har mottatt fortjenestemedaljen og utnevnte æresmedlemmer (både avdøde og nålevende).

9. LOTTERIER

Generelt ligger ansvaret for lotterier under Hovedstyret. I praksis kan gruppene selv foreta mindre utlodninger(for eksempel kakebasarer), og loddslag som er tilknyttet de ulike særforbund.

Hovedstyret avgjør hvilken gruppe som skal få større lotterier etter søknad fra gruppene.

10. DRIVKONFERANSEN

Drivkonferansen bør arrangeres årlig, fortrinnsvis om høsten, og deltakerne skal bestå av lagets tillitsvalgte inklusive trenere og oppmenn. Tema(ene) på konferansen kan variere etter det behov som AU/HS finner nødvendig. Man kan gjerne gjøre bruk av eksterne foredragsholdere.



Arbeidsutvalget

Postet av Driv Idrettslag den 10. Feb 2007

Arbeidsutvalget i Driv IL har i 2014 følgende sammensetning:
 
 Verv                                       Navn                                Kontaktinformasjon 
 Leder  Eivind Ungersness  eungersness@deloitte.no             
 Nestleder  Marius Høvik Marius.hovik@hotmail.com 
 Sekretær  ingen valgt  
 Kasserer  Anne-Line O´Donnel      aodonne4@ford.com
 1. styremedlem  Martin Kathrud

 martinkathrud@hotmail.com

 2. styremedlem  Stian Kjensli  stian.kjensli@gmail.com
 3. styremedlem  Lasse Thorsen lasthors@online.no
 4. styremedlem Stian Svenningsen stian.svenningsen@whydentify.no
 Varamedlem  Ronny Skaug  r.skaug@gmail.com
 
Hovedlaget kan nås på e-post:post@driv-il.no

Sist endret: 09.04.2014


Noen som bør æres og hedres?

Postet av Driv Idrettslag den 9. Feb 2007

Som du og din gruppe sikkert vet, vil Driv runde 70 i løpet av  2007, og i den anledning er komiteen for æresbevisninger i gang med å vurdere mulige kandidater til lagets fortjenestemedalje og æresmedlemsskap. Komiteen består av Magne Johansen (leder), Aud Hønsi, Aud Aslaksby og Roar Killerud. Etter planen skal komiteen legge frem sin innstilling for hovedstyre 1. juni neste år, og meningen er de eventuelle kandidatene skal hedres under jubileumsarrangementet på Drivplassen i august.

Driv er på de 70 årene blitt et stort og allsidig idrettslag med rundt 1200 medlemmer. Derfor er det helt nødvendig at komiteen får innspill og forslag til kandidater. Ikke minst er det viktig med forslag og innspill fra de enkelte gruppene. Er det noen ildsjeler i din gruppe som bør komme i betraktning når det gjelder fortjenestemedalje eller æresbevisning? Det er bare å ta kontakt med en eller flere av oss. Har dere et konkret forslag, så bør det være skriftlig og selvsagt begrunnet. Vi tar imot forslag både fra enkeltpersoner og grupper.

For ordens skyld tar vi med noen linjer fra vedtektene i laget, om hva som er "minstekravet" for å komme i betraktning.

FORTJENESTEMEDALJEN: "For å komme i betraktning til å bli tildelt fortjenestemedaljen i DRIV, skal kandidaten ha minst 15 års medlemskap i laget. Kandidaten må i denne tiden ha deltatt aktivt i driften av laget eller gruppe, og/eller i sportslige aktiviteter på en slik måte at idrettslagets anseelse er blitt ivaretatt på en tilfredsstillende måte.

Medaljen skal bare gis til kandidater som har markert seg spesielt positivt, og som har tilgodesett laget og medlemmene med arbeidsinnsats, tid og ressurser. Fortjenestemedaljen skal kunne tildeles "hverdagshelter" i laget, like mye som til de som har oppnådd sportslige resultater."

ÆRESMEDLEMSSKAP: "For å komme i betraktning til å bli æresmedlem i Driv, skal kandidaten ha minst 25 års medlemskap i hovedlaget. Kandidaten må i denne perioden ha deltatt i driften av laget eller gruppene på en særdeles aktiv og prisverdig måte, og eller i sportslige aktiviteter slik at lagets anseelse er blitt ivaretatt på en meget tilfredsstillende måte. Det forutsettes en innsats langt u over det som med rimelighet kan forventes av et medlem. Æresmedlemsskap er en hedersbevisning som henger høyt, og skal gi uttrykk for lagets takknemlighet for livslang innsats til beste for laget og medlemmene".

Vi tar også med navnene på dem som allerede er æresmedlem eller hedret med fortjenestemedalje:

ÆRESMEDLEMMER: Einar Buer, Nils Wiik, Kåre Myhre, Hroar Kjelgaard, Age Rustad og Odd Myhre.

FORJENESTEMEDALJE: Karen Myrer, Ivar Myrer, Hroar Kjelgaard, Erling Kjensli, Nils Wiik, Aage Bjerkland, Rolf Buer, Kåre Myhre, Arne Berger, Per Halvorsen, Ellen Kjelgaard, Odd Myhre, Aage Rustad, Oddvar Skaug, Rolf Solberg, Else Wiik, Iver Østvåg, Knut A. Thorvaldsen, Hans Andersen, Aud Hønsi, Per-Erik Østlie, Anne Mari Stokseth, Jan Stokseth, Dag Skaug, Terje Myhre og Jan Erik Århus.

PS:

Her kan vi nås:

Magne Johansen; 9060.1507 mail: magne.johansen@aftenposten.no

Roar Killerud:  9716.0519

Aud Aslaksby: 64924318   9153.8312

Aud Hønsi; 64924586

 



Ikke populært

Postet av Driv Idrettslag den 9. Feb 2007

Nyttårsaften ble Drivplassen benyttet til oppskyting av nyttårsraketter. Det ble ikke ryddet opp etterpå,  dette er ikke akseptabelt.


Driv-Krafta

Postet av Driv Idrettslag den 9. Feb 2007

Driv-Krafta nr 1/07 har nå kommet og distrubieres i disse dager. Der kan du blant annet lese om disse sakene: Intervju med Henning Hagen. Skijentenes NM gull i stafett. Årsmøtereferater fra flere av gruppene og mye mer...

Veien videre – Henning Hagen tenker høyt

I forrige utgave utfordret Aage Rustad en yngre drivkraft, Henning Hagen, til å si noe om veien videre for Driv. Henning tok utfordringen på strak arm, og her bringer vi videre de tanker han har om dette.

- Men aller først: Hvem er Henning Hagen?

- Jeg er en ung mann på 41 år som har hatt glede av Drivs eksistens i nesten 40 av dem, er gift, har tre barn i skolepliktig alder og er rektor på Mjær Ungdomsskole.


- Hva har vært dine hovedinteresser på idrettsfronten?

- Det har vært fotball, langrenn og hopp. Jeg begynte på puslinglaget, som den gruppa for de yngste fotballspillerne het den gang, med Øystein Gamlem som trener, og det var han fra jeg var 8 og helt til jeg var16 år. Stabilt, trygt og godt. Det ga mye idrettsglede. I kombinert kom jeg et stykke på vei: Jeg fikk en 4. plass i junior-NM og var blant de seks beste i 14 - 18 års alder. Aministrativt har jeg hatt verv i skigruppa, vært hjelpetrener i fotball og jobbet litt med anleggene i laget.


Les hele intervjuet i Driv-Krafta.



Redaksjonen

Postet av Driv Idrettslag den 9. Feb 2007

Driv-Krafta er IL drivs medlemsavis og kommer ut fire ganger pr år til alle husstander i Ytre-Enebakk.

Vi er takknemlig for stoff, så har du noe på hjertet ta kontakt med redaktør Anne Mari Stokseth: stoann@online.no